Welcome to Muscleboard, please Login or Create an account to get full access to the forums.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Hoeveel SPIER kun je naturel aankomen?

Offline Robin76 Posted 12-24-2014 - 18:38
Bericht: #1
Banned

469 Posts
Ik zat net ff te struinen op internet en kwam het volgende stuk tegen.

Ik train nu zelf 4 jaar dus zal ik niet veel spiermassa meer kunnen aanmaken.Confused

http://www.powerlijf.nl/sport/hoeveel-sp...el-traint/
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-24-2014 om 18:39 door Robin76.)
Back to top Find Quote
Offline Viking18 Posted 12-25-2014 - 18:14
Bericht: #2
Senior Member

337 Posts
Reputatie: 3
Maar je was toch ook niet naturel? En hoe weet je dat je er alles hebt uitgehaald? Ik train bvb ook al tijdje maar veel geprutst dus nog genoeg winst te boeken.
Back to top Find Quote
Offline Robin76 Posted 12-25-2014 - 20:39
Bericht: #3
Banned

469 Posts
ik kan her en der ook nog wel wat spier pakken maar zou geen 15 kilo meer zijn...hahaha

ach.. naturel ben ik officieel niet meer maar echte gains krijg je niet van wat turinabol of winstrol only..Smile 

lig natuurlijk ook aan aanleg en leeftijd enz... maar ik mag niet klagen met wat ik nu heb behaald en dat vergeleken met hoe ik 4 jaar geleden de gym instapte.
Back to top Find Quote
Offline Robin76 Posted 12-27-2014 - 22:32
Bericht: #4
Banned

469 Posts
Q: Het valt me op dat ik niet meer zo snel spiermassa kan aanzetten als in het verleden. Kan het kloppen dat ik mijn genetische potentie voor spiergroei bereikt heb?
A: Het is een gevoelig onderwerp en argumenten komen er vaak op neer dat er wel of geen grens bestaat als het om spiergroei gaat.
Een feit is dat we op dit moment niet kunnen berekenen/zien wat onze genetische potentie is. Het is daarom belangrijk om je niet druk te maken wat je wel of niet zou kunnen bereiken, maar je meer te richten op het optimaliseren van je huidige voedings- en trainingspatroon.
Om je vraag te beantwoorden zal ik argumenten gebruiken vanuit meerdere perspectieven, maar je zult zien dat het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomt. Ik moet zeggen dat de gegevens voornamelijk van toepassing zijn op mannen, aangezien er van vrouwen minder gegevens zijn.
Bekende goeroes zoals Lyle Mcdonald, Alan Aragon, Casey Butt en Martin Berkhan hebben een model waarmee je je huidige potentie kan inschatten.
Het komt erop neer dat vanuit de beginnersfase elk jaar de potentie om spiermassa aan te kunnen zetten wat afneemt. Onthoud dat dit wel met een proper voedings- en trainingsschema is.
Het verloop ziet er ongeveer zo uit.

SPIERGROEIPOTENTIE

– 1ste jaar: 8-12kg (±0,9kg per maand)
– 2de jaar: 4-6kg (±0,45kg per maand)
– 3de jaar: 2-3kg (±0,2kg per maand)
– 4de jaar: 1-1,5kg (±0,1kg per maand)
– vanaf het 5e jaar: ±1kg per jaar.
– vanaf het 10e jaar: ±0,5kg per jaar.

Het is belangrijk om te weten dat het om een gewichtstoename gaat exclusief lichaamsvet, extra water, etc. Een beginner met een relatief laag vetpercentage kan het 1ste jaar 16-24 kg aankomen, waarvan de helft ongeveer spiermassa is.
Het betekent ook dat 80% van de potentie is behaald wanneer je 4+ jaar serieus aan krachttraining doet. Iemand met minder goede genen mag blij zijn als er binnen 10 jaar een toename van ±15kg gerealiseerd wordt.
Iemand met goede genen heeft de potentie om ±25kg spiermassa aan te zetten. Vrouwen kunnen ongeveer van meer dan de helft uitgaan, aangezien zij minder potentie hebben om spiergroei te stimuleren.
Een andere simpele richtlijn om je natuurlijke potentie in te schatten, is om je lengte in cm’s minus 100 te doen. De uitkomst is je gewicht in contest shape (5-6% body fat). Iemand van 180cm zou 80kg kunnen bereiken in contest shape. Dit komt overeen met 88-90kg aan 10-12% lichaamsvet.
De formule heeft wat afwijkingen als je klein of lang bent, maar is dit geen verschil van 3kg+ spiermassa. Ik moet er wel bij zeggen dat het nog een pittige opgave is om aan de richtlijn te voldoen.

Veel naturel atleten met een hoog vetpercentage/lichaamsgewicht houden geen rekening met dat ze veel water vasthouden en daardoor denken dat ze meer spiermassa hebben dan de uitkomst van de huidige modellen. Als hun vetpercentage ooit laag is, zullen ze zien dat de berekeningen ongeveer kloppen.
Een ander belangrijk gegeven van de modellen is dat ze gebaseerd zijn op statistieken van top naturel bodybuilders die al vele jaren bezig zijn met krachttraining/bodybuilding. Zelfs met goede genen is de kans klein dat je ver boven de uitkomsten uitkomt. Voor AAS/PED’s gebruikers is het weer een ander verhaal.

Het kan tegenstrijdig overkomen tegenover je perceptie m.b.t. wat naturel haalbaar is. Echter is dit de realiteit en is het belangrijk om realistisch te blijven. Ik ontmoedig je niet om niet hard te trainen, maar wel om realistisch te zijn.
Op deze manier hoef je bijvoorbeeld geen 10kg lichaamsvet meer aan te zetten om 1kg spiermassa te winnen en de gewonnen spiermassa weer tijdens een vetverliesfase te verliezen (back to square one). Ook zal je zien dat 90-100kg wegen met een laag vetpercentage met normale genen simpelweg niet mogelijk is.
Valt de uitkomst na een aantal jaren trainen een stuk lager uit, dan betekent het dat er nog ruimte is om je voedings- en/of trainingspatroon te optimaliseren. Het kan ook betekenen dat je je genen niet echt mee hebt.
Je genetische potentie (botstructuur, 2D:4D ratio, spiervezelverdeling, spierlengte, fenotype, etc) is iets waar je weinig aan kunt doen. Je leefstijlomstandigheden (stressniveau, slaapritme, voeding, training, etc), kun je wel aanpassen.

Het is dus belangrijk om te weten dat je genenpakket je potentie heeft bepaald, maar dit betekent niet dat je op een gegeven moment geen progressie meer kunt boeken. De wet van verminderde meeropbrengst is hetgeen waar je uiteindelijk tegenop gaat lopen.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-27-2014 om 22:34 door Robin76.)
Back to top Find Quote
Offline Mart Posted 08-21-2017 - 23:01
Bericht: #5
Administrator
Administrators
541 Posts
Reputatie: 7
De namen genoemd als goeroe zijn zoals veel anderen zelfbenoemde goeroe en vaak en bij velen in de bodybuildingwereld totaal onbekend. Dit stuk heeft ook weinig te maken met bodybuilding, het is gericht op- en op basis van- fitness gegevens.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mijn spieren schrikken nooit...ze kunnen alleen 2 trucjes; aanspannen en loslaten......meer niet. Dat is ook alles wat ze moeten doen om te groeien en sterker te worden.
Mart.
Back to top Find Quote

Ga naar locatie:

User(s) browsing this thread
1 gast(en)