Welcome to Muscleboard, please Login or Create an account to get full access to the forums.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Achterwaartse lat pulldown

Offline ironwarrior Posted 06-18-2014 - 7:21
Bericht: #1
Van de oude garde

1,347 Posts
Reputatie: 7
Ik heb persoonlijk een enorme hekel aan de achterwaartse lat puldown en doe hem nooit meer!
Waarom? Omdat ik mijn schouders naar de ratsmodee help met die oefening.

Charles Glass, trainer of champions, is het daar mee eens maar adviseert daarom om de stang niet helemaal in je nek te trekken.

Een forum zonder humor, is als een sportschool zonder ijzer.
Back to top WWW Find Quote
Offline ironwarrior Posted 11-28-2014 - 21:55
Bericht: #2
Van de oude garde

1,347 Posts
De beste lat pull-down: stang naar je borst, niet in je nek

(Journal of Strength and Conditioning Research Oct 2009 23(7) 2033-8.)

Je voert de lat pull-down op de beste manier uit als je de stang naar je borst trekt. De "ouderwetse" manier, waarbij je de stang in je nek trekt, isoleert de bovenste rugspier minder goed. Dat schrijven Braziliaanse bewegingswetenschappers binnenkort in de Journal of Strength and Conditioning Research. Omdat een lat pull-down in de nek risico's met zich meebrengt, is het volgens de Brazilianen duidelijk dat de lat pull-down naar de borst de betere oefening is voor de bovenste rugspieren - de latissimi dorsi.

De klassieke uitvoering van de lat pull-down is riskant voor het schoudergewricht. Daarom hebben veel instructeurs de voorkeur voor de uitvoering van de lat pull-down waarbij je de stang niet in je nek trekt, maar naar je borstbeen brengt. De Brazilianen wilden weten of die uitvoering ook gevolgen heeft voor de spieren die je traint. Is die veiliger uitvoering ook goed voor je spieren?

De Brazilianen lieten 24 jongemannen van halverwege de twintig hun bovenste rugspieren trainen op de ouderwetse en de veilige manier, en op een manier die je misschien nog niet kent: met een V-vormige stang. Die oefening - je ziet hem hieronder - zit een beetje tussen de andere twee oefeningen in.

Tijdens de uitvoering van de sets gebruikten de proefpersonen 80 procent van het gewicht waarmee ze nog net 1 herhaling konden maken. De onderzoekers hadden electroden aangesloten op hun bovenste rugspieren, hun borstspieren, hun schouderspieren en hun biceps.
V = lattpull-down met V-stang; B = latpull-down naar nek; F = latpull-down naar borst.

Alle drie de oefeningen stimuleerden de latissimi even goed, zie je hieronder. De zwarte balkjes staan voor de concentrische beweging, waarbij je het blok met gewichten omhoog trekt. De grijze balkjes staan voor de excentrische beweging, waarbij je het ijzer laat zakken.

Geen verschil, dus. Verschillen zie je wel als je kijkt naar de activering van de biceps. Die is bij V iets minder, maar bij F stukken minder.
Ook wat de schouderspieren betreft is de prikkeling bij B wat meer dan F. De activering van de schouderspieren bij V is nog minder.

Als je alles bij elkaar optelt, stimuleren alle versies van de lat pull-down de latissimi dorsi even goed, maar kun je die spiergroep minder goed isoleren met de ouderwetse variant. Wil je specifiek de bovenste rugspier trainen, dan is er dus alles voor te zeggen om de stang naar je borst te trekken, en niet in je nek. Dat is niet alleen veiliger, maar dus ook effectiever. En als je helemaal niks voelt voor een lat pull-down naar je borst, dan is de uitvoering met de V-stang een prima alternatief.

Offline Robin76 Posted 11-28-2014 - 23:39
Bericht: #3
Banned

469 Posts
pak hem ook altijd naar de borst..
en sinds kort ook met 2 losse handvaten ..kun je goed doortrekken..
Back to top Find Quote
Offline ironwarrior Posted 11-28-2014 - 23:45
Bericht: #4
Van de oude garde

1,347 Posts
Inderdaad. Ik had al vroeg door dat ik mijn schouders vernaggelde wanneer ik de stang in mijn nek trok.
Zeker sinds ik last kreeg van slijmbeursontstekingen links en rechts.
Hetzelfde voel ik met upright rowing en nek presses. Doe ik ook niet meer.

Offline Robin76 Posted 11-29-2014 - 0:51
Bericht: #5
Banned

469 Posts
neck press zo ie zo geen fijne oefening...pak deze altijd omgedraaid op de benchpress.

upright row vaak last van mijn ielige polsen..Sad
Back to top Find Quote
Offline Mart Posted 06-18-2015 - 12:56
Bericht: #6
Administrator
Administrators
541 Posts
Als je goed kijkt naar het fimpje en zeker op het einde dan zie je al waar het naar mijn mening vaak fout gaat. Mensen gebruiken dezelfde houding als bij een front pulldown. Dus de rug hol en of iets achterover hellend. Daarna moeten de armen ook nog eens naar achteren bewogen worden. Mijn mening is dat je juist ietsjes voorover zou moeten blijven en zoals Glass aangeeft, niet te diep willen trekken.
Neckpress is naar mijn mening sowieso een bagger oefening. Je activeert alleen de traps iets meer met die oefening. Maar kan wel je schouders flink verneuken.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mijn spieren schrikken nooit...ze kunnen alleen 2 trucjes; aanspannen en loslaten......meer niet. Dat is ook alles wat ze moeten doen om te groeien en sterker te worden.
Mart.
Back to top Find Quote

Ga naar locatie:

User(s) browsing this thread
1 gast(en)